Kuinka Karl Marx tavataan

Kaikki blogit puheenaiheesta Mielikuvat

Kansan Uutiset ja mielikuvien vääristely

Kansan Uutiset uutisoi (4.5.2018) kuinka reserviläiset ja aseharrastajat ovat saaneet lobattua tahtonsa läpi. Tämä lauseena ihmetyttää minua, koska aselait ovat ainoastaan kiristyneet viime vuosina ja tuskin kukaan kummankaan ryhmän jäsen on moista tahtonut. No, tämä olkoot sivuseikka. Enemmän silmääni pisti uutisen jatkuva maininta “sotilastyyppisistä aseista”. Ehkä eniten yksi kappale:

Niin sanottu populismi

Luulisi että käsitteet "enemmistö" ja "vähemmistö" olisivat vesiselviä, eikä niihin nyt ainakaan mitään merkittäviä ymmärrystä häiritseviä määritelmällisiä hämäryyksiä liittyisi.

Valitettavasti liittyy. "Enemmistö" ja "vähemmistö" elävät tajunnallisessa käsiteavaruudessamme paitsi määrällisesti määräytyneinä, myös kytkien välittömästi erilaisia ja aivan päinvastaisia laatumääreitä itseensä ja toisiinsa.

Jos vaalit käytäisiin politiikan sisällöllä

Mikäli nykyinen tottumukseen, propagandaan, mielikuviin ja markkinahulinaan perustuva vaalitapa jostain syystä hylättäisiin ja siirryttäisiin äänestämään vain todellisten poliittisten tavoitteiden ja sisällön mukaan asiapohjalta, tulos tänä iltana näyttäisi eivan erilaiselta kuin se todennäköisesti näyttää. 

 

Oma hypoteettinen, todellisen demokratian tuottama eduskunta näyttäisi tältä, olettaen myös että äänestysprosentti lähentelisi sataa:

 

IPU                        19%

Perussuomalaisten asema vahvistunut

Viime eduskuntavaalien jälkeen kauhisteltiin perussuomalaisten vaalivoittoa. Mukasuvaitsevat ja mukasivistyneet olivat sitä mieltä, että kansa äänesti väärin. Perussuomalaisista levitettiin mitä ihmeellisempiä väittämiä. Mustamaalaaminen oli todella rajua.

Nyt neljä vuotta myöhemmin tilanne on toinen. Toki tarkoitushakuista syrjintää ja mustamaalaamista edelleenkin esiintyy, mutta huomattavasti vähemmän. Ehkä ikävimpiä tapauksia ovat puoluetoimistojen ikkunoiden rikkomiset ja vihamieliset tihutyöt yksittäisiä kansanedustajaehdokkaita kohtaan.

Vääristynyt kuva kaupallisuudesta

Kaiken herravihan, Cheekin ja mielikuvamainonnan keskellä suomalaisten kuva kaupallisuudesta on vääristynyt. Suomalaiset suhtautuvat paheksuvasti myyntiin silloin kun se on suoraa ja rehellistä, mutta hyväksyvät sen mukisematta kun se on salakavalaa. Vääntynyt mielikuva kaupallisuudesta vaikuttaa yhteiskuntaamme monin tavoin.

Kokoomus taitaa mielikuvamarkkinoinnin median tuella

Hesari kertoi tänään kansalaisten suhtautumisesta eri puolueiden toimintaan. Kyselyn tulos ei ollut ainakaan minulle minkäänlainen yllätys.

Hallituspuolueiden suosio on laskenut selvästi viimeisten parin vuoden aikana. Samaan aikaan oppositiopuolueiden toiminnan hyväksyntä on selvästi lisääntynyt. Se toki ei ole mikään yllätys, se on "käsin kosketeltavaa" todellisuutta ilman kyselyjäkin.

MARKKINOINNIN KEINOIN

Kasvumarkkinointia tehdessämme olemme halunneet kiteyttää markkinoinnin yksinkertaisesti kaikeksi yrityksen toiminnaksi joka tähtää uusien asiakkaiden saamiseen ja olemassa olevien asiakkaiden arvon kasvattamiseen.

Tällaisella markkinoinnin näkökulmalla haluamme korostaa ulkoista asiakkuusnäkökulmaa sisäisten osastojakojen tai roolijakojen sijaan. Asiakkaiden saaminen ja niiden pitäminen on olennaista ja fokus tulee pitää näissä tavoitteissa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä