*

Kuinka Karl Marx tavataan

Kaikki blogit puheenaiheesta Kruunusillat

Unohdetaan ideologiat: Tehdään aidosti vihreä Helsinki

Kaupunkisuunnittelussa eturyhmät määräävät. Pyöräilijät ennen autoilijoita: Suljetaan sillat ja tunnelit autoilta. Lapsiperheet ennen yksinasuvia: Rajoitetaan yksiöiden määrää. Hallintoportaat ennen kaikkia muita: Määrätään talojen väri, kattokulma ja pintamateriaali viraston mahtikäskyllä.

KRUUNUSILLAT JA TIETULLI POLKUPYÖRILLE

Kirjoitin tämän artikkelin noin kuukausi sitten eräälle paperilehdelle. Se on osoittautunut aina vaan ajankohtaisemmaksi ja ansaitsee näin ollen sähkösenkin julkaisun. Hyvin pian artikkelin valmistumisen jälkeen nousi Santahaminan kaavoitus yleiseen keskusteluun. Samoin punavihreiden maailmankatsomuksellinen kumipyöräisten moottoriajoneuvojen vastustus nousi myös aivan muutama päivä sitten tapetille, kun he henkeen ja vereen haluavat pitää kalliin investoinnin tyhjän panttina myöskin yöaikaan kun raitiotievaunuliikennettä ei ole.

Minne matka, Laajasalo?

Itä-Helsingin Laajasaloon johtavaa pääväylää ollaan muuttamassa niin sanotuksi kaupunkibulevardiksi. Laajasalossa syntyneenä ja alueen hyvin tuntevana tämä kuulostaa todella harkitsemattomalta. Laajasalontie on ainoa väylä ulos Laajasalosta. Jo nykyään tieosuutta kuormittavat saaren asukkaiden lisäksi Santahaminassa majailevat puolustusvoimat. Lisäksi tie on rakenteilla olevan Kruunuvuorenrannan yli 10 000 asukkaalle ainoa reitti ulos Laajasalosta, olipa suuntana sitten keskusta tai itäinen Helsinki.

Kaikki pyörätiet vievät Helsinkiin

Pääkaupunkimme valtuusto on päättänyt rakentaa 260 miljoonaa euroa maksavan sillan, jonka autolla ylittäminen ei ole mahdollista. Samoin toimittiin jo kultaisella 1800-luvulla.

 

Helsinki päätti jättimäisestä siltahankkeesta. – Miksi?

Helsingin kaupunginvaltuusto päätti äänin 63–6, että kantakaupungista Laajasaloon rakennettaisiin siltayhteys: Kruunusillat. Silloilla kulkisi vain raitiovaunuja, pyöräilijöitä ja kävelijöitä. Autoja niille ei päästettäisi. 

Olisiko Helsingin pitänyt rahoittaa Espooseen pidemmät metrolaiturit?

Ensi keskiviikkona Helsingin kaupunginvaltuusto päättää kaupungin eteläpuolelle rakennettavasta kaksi kilometriä pitkästä Hakaniemeä ja Laajasaloa yhdistävästä sillasta. Pyöräilijöille, jalankulkijoille ja raitiovaunuille suunnatun hankkeen kustannusarvio ilman sadan miljoonan euron raitiovaunuinfraa on  259 miljoonaa euroa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä