*

Kuinka Karl Marx tavataan

Kaikki blogit puheenaiheesta Kaupallinen media

Valtalehdistön vaalityöt jälleen alkaneet

Valtalehdistö on vihdoin aloittanut vaalityöt maakunnissa. Suunnatuilla uutisanneilla pyritään vaikuttamaan lukijakuntaan. Näin on tapahtunut kautta aikojen merkittävien vaalien aikaan. Toiminta on kellosepän tarkkaa työtä. Lukijoiden vastarekyylin vuoksi, se ei saa olla liian räikeää. Joskus silläkään ei ole niin väliä. Esimerkiksi viime eduskuntavaalien aikaan eräs maakuntalehti uutisoi vielä vaalipäivänäkin tunnetun paikallispoliitikon tekemisistä ruusukimppu kädessään. Näin journalistisin keinoin esille nostetut uutiset ovat tehokkainta mielipidevaikuttamista.

Populismi on tavallista kansaa varten – kertomusta ymmärrettävästi

Mediassa riehuu vähättelevä, ehkä pelonsekainen vastatuuli populismille – se halutaan selostaa lukevalle kansalle sinällään oikein, muta vaillinaisin tiedoin, painottaen vain tiettyjä ominaisuuksia, jotka luvat negatiivista sävyä aiheesta populismi ~ http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005055174.html – HS

 

Moderaattorin valta

Kun vuonna 2011 sain vastuulleni erään suomalaisen teollisuusyrityksen sosiaalisen median, kävin kuuntelemassa erilaisia seminaareja ymmärtääkseni paremmin mistä koko asiassa on kyse.

Jälkikäteen katsottuna, merkittävin asia mikä noista seminaareista jäi käteen oli se, että kukaan ei osannut ennustaa miten sosiaalinen media muuttaisi maailmaa - sosiaalinen media ei johtanut kaupalliseen vallankumoukseen kuten konsulentit haaveilivat, vaan poliittiseen vallankumoukseen.

Media

Luin tämän artikkelin iltalehdestä:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016092322363849_uu.shtml
Haluan antaa niille ihmisille jotka luottavat mediaan paremmin muotoillun perustelun miksi suhtautua mediaan kriittisesti kuin mitä tässä artikkelissa annetaan:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016092322363848_uu.shtml
Lähdetään radikaalista hypoteesistä:
Mediassa informaation esittäminen on rike, ei tavoite.
Tämä vaatii vakuuttavia perusteluja tuekseen. Onko tuolle väitteelle mitään perusteluja?

YLE:stä tuli virasto, joka vääristää media-alan kilpailua

Kuinka tässä näin kävi? No, sen toiminnan rahoitus muuttui verorahoitteiseksi. Miksi osakeyhtiönä toimivan yhtiön toiminta rahoitetaan täysimääräisesti kansalalaisten rahalla? Ylen ansainta-automaatti, veroraha, vääristää kilpailua erityisesti Suomen uutis- ja ajankohtaistoimitusten sähköisillä markkinoilla.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner asetti elokuussa 2015 työryhmän, joka selvitti ja arvioi kotimaisia mediamarkkinoita. Tuloksena työryhmä pääasiassa toteaa, että Ylen toiminta syö kaupallisen median toimijoilta toimintaedellytykset.

Asiallisesta julkisesta viestinnästä on tullut hankalaa yrityksille

Rahoituksen professori Vesa Puttonen lausui taannoin hyvin, että ”Maine on ihmisen suurin assetti”. Viime viikolla kohistiin eri verkkojulkaisuissa näyttävästi työpaikkoihin hakemisen muuttumisesta maksulliseksi. Kommenteissa yrittäjää oltiin viemässä giljotiiniin. Kaamea kokoomuslainen kapitalisti ja riistäjä!

 

Erään aikakauden päätös häämöttää: Luottoluokittajat uumoilevat MTV:n konkurssia

Liiketoimintamallin ja ansaintalogiikan muutos ei koettele pelkästään printtimediaa, vaan myös perinteisen formaatin sähköisiä medioita eli televisiota ja radiota. Hankalimpaan tilanteeseen on ajautunut Suomen ensimmäinen ja Euroopan mittakaavassakin vanha kaupallinen sähköinen media eli Mainostelevisio (MTV), jonka luottoluokituksen Bisnode pudotti tällä viikolla luokkaan "C" eli alimpaan mahdolliseen.

http://www.talouselama.fi/uutiset/yle-maikkari-vajosi-roskalainaluokkaan...

Vaihdoin populistiseen otsikkoon

Tapahtui joitakin vuosia sitten. Tunnettua suomalaista mielipidevaikuttajaa siteerattiin jälleen kerran tavalla, joka sai vereni kiehumaan. Minua suututti se, että hän syyllistyi täydelliseen populismiin tilanteessa, jossa olisi voinut saada syvällisemmänkin viestin perille.

Syntyykö moniarvoista mediaa munia korista toiseen siirtelemällä?

Vahva Suomen tietotoimisto eli STT on olennainen osa moniarvoista mediaa Suomessa. 

Ajatuksen saattoi lukea rivien välistä viime torstaina julkistetusta parlamentaarisesta työryhmäraportista. Ei, ryhmää ei ollut kutsuttu koolle pohtimaan Suomen tietotoimiston tulevaisuutta. Se pohti Yleisradion julkista tehtävää.  STT kytkeytyy Ylen tarinaan mahdollisena - ja suotavana - yhteistyökumppanina.  

Tarvitsemme laadukasta Suomen Yleisradioa ja hyvää journalismia!

Yleisradio herättää lähinnä kaupallisen median edustajissa voimakkaita kielteisiä tunteita, vaikka Yleisradio ei edes ole selvä kaupallista mediaa vastaan asettuva kilpailija. Laadukas Yleisradio on suomalaisen sivistyksen perustaa ja tämä on pakko tajuta myös Sanoma-talossa, vaikka he käyvät loputtomalta vaikuttavaa ja epätoivoista sotaa Yleisradioa vastaan.

Perusuutisvirta maksua vastaan kansalle - talouden ikiliikkujako?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä